Succes
Petrolea
Esso Holland 73 (febr. 1949)
??????
Majeur
(sinds oktober 1996)

de geschiedenis van een leurbootje uit Hardinxveld-Giessendam
op 25 februari 1949 was Thijs Stam
in dit gebouw in Rotterdam:
bij de scheepsmetingdienst op
nummer 125a in de Pieter de Hoochweg
en daar kreeg Thijs deze kwitantie:
en wat deed  Stam daar bij meneer Boerrigter?
hij had zijn pasgekochte scheepje laten meten
dat moest ook wel, want hij ging er professioneel mee varen
voor een oliemaatschappij
het heette voortaan:
Esso Holland 73
vr hem voeren er al anderen mee.
als eerste:
Thijs de Jong
Thijs de Jong had het scheepje zo'n 20 jaar eerder gebouwd
nou ja, gebouwd, niet helemaal in zijn eentje,
hij had hulp gehad van:
Rien Damen
die had al sinds 1922 ervaring in het bouwen van schepen
op de meetbrief kwam 20 jaar later te staan:
De Jong en Dame
(een "gelegenheidswerf" voor de meetbrief?)
Thijs de Jong gaf het de naam Succes
hij bevoorraadde hiermee de langsvarende schepen vanaf de Esso 12
Auke Visser schrijft op zijn site:
het leurbootje "Succes" en de "Esso Holland 12", in het "Diepje", aan de zuidzijde van de Peulenstraat te Hardinxveld

(tegenwoordig: Peulenstraat Zuid)
locatie  op de - historische - kaarten:
klik hier
(opent in nieuw tabblad)



leurbootje Succes
leurbootje Petrolea
in ........veranderde hij de naam in Petrolea
(vanwege contracten met oliemaatschappij?)
welk jaar?









Welk jaar verkocht Ophuizen aan Baak? 1946? 1947? 1948?
In febr '49 kocht Thijs Stam het scheepje terug
van wie? Olie Mij.? zie liggers: Standard A.P.C.
wanneer en aan wie verkochten Dekker en Stam de Esso Holland 73?
In oktober 1996 graaft Axel het schip op uit het groen bij Scheepswerf Neptunus B.V. Veerdam 1 in Aalst. Daar zit nu een bedrijf  "Neptune Marine "
Zou het soms.....jazeker! En ze hebben zelfs een vestiging
in Hardinxveld-Giessendam. En een vriendelijke telefoniste. Ik heb weer een aanknopingspunt.

Axel maakt het scheepje op de werf van Sondij weer vaarklaar, hij vindt een identieke Bolinder Munktell en bouwt die in het schip
het oude stuurkrukje blijft aan boord

en het klinkwerk blijft mooi

in juni 2007 verkoopt Axel Falkeisen het schip aan Chris in Leimuiden
maar.......
Chris heeft ng een grote liefde
-waar hij al 25 jaar voor zorgt-
2 schepen onderhouden wordt wat veel
vandaar, met pijn in het hart bla-bla..
aan wie kan hij de zorg voor de
 "Majeur"
overdragen?


bronnen:
de historici van Oud Hardinxveld-Giessendam
website Damen
website Dekker en Stam
website Auke Visser
geheugen van Axel Falkeisen

aanvullingen, correcties?
mail:  Mette de Kort
of bericht op Facebook:  Mette de Kort